Verhoudingen Paraat hebben:

icon verhouding    Verhoudingen

A Notatie, taal en betekenis

Uitspraak, schrijfwijze en betekenis van getallen, symbolen en relaties - Wiskundetaal gebruiken

1-fundament

Toelichting en voorbeelden bij 1-fundament

Toelichting en voorbeelden bij 1-streef

Paraat hebben

• ‘1 op de 4’ is 25% of ‘een kwart van’

Verhoudingen kunnen benoemen en schrijven als 'zoveel op de zoveel', deel van een geheel, als breuk of als percentage. Een telling kunnen verwoorden als verhouding, bijvoorbeeld ‘zes van de vierentwintig’,
‘een op elke vier’, ‘een vierde deel’, ‘een kwart’ of ‘vijfentwintig procent’ en kunnen noteren als 1 op de 4,
of 1deel, of 25%.
De betekenis van het symbool dat voor procenten gebruikt wordt in een bepaalde context weten, bijvoorbeeld: winst, verlies, extra, korting.

• Weet je welk deel van de kinderen uit  jouw klas op de fiets naar school komt?
  • Weg voor de halve prijs. Is dat hetzelfde als 2% korting of als 50% korting? (Uit: Rekenrijk)
  • In een krantenbericht staat dat '3/4 deel van de Nederlanders met vakantie gaat'. Kun je 3/4 ook anders uitspreken? ('drie van elke vier Nederlanders' of 'drievierde deel' of drie kwart' of 75%Beschrijving: Pct_RR_7a01).

Verhoudingen kunnen benoemen en schrijven als 'zoveel op de zoveel', deel van een geheel, als breuk of als percentage. Als 1F, maar ook met moeilijker getallen, met kale getallen en in meer complexe situaties:

• Hoe kun je ‘2 van de 3’ ook schrijven?
    - 2 op de 3
    - 2 van elke 3
    - 3
  • Is 4hetzelfde als 1 op de 10 en ook als 10%?
  • Welke beschrijvingen geven hetzelfde weer?
    5; 20%; 1 op de 20; 5%, 1/5, 2/100

Overgenomen uit: Concretisering referentieniveaus rekenen 1F/1S  SLO